ייחור - איך לעשות זאת נכון ועם אילו צמחים

פורסם ע"י Gadi Zuckerman בתאריך

ייחור הוא חלק המנותק מהצמח המצמיח שורשים חדשים באופן עצמאי.

ישנה תכונה נפלאה לצמחים רבים, המאפשרת לנו ליצור "שכפול" מצמחים קיימים שברשותנו במספר פעולות פשוטות. זוהי דרך נהדרת ליצור פינות ירוקות בביתנו, להגדיל כמות של צמח שאנחנו אוהבים בביתנו או אצל אחרים מבלי לרכוש אחד כזה ולצפות בתהליך השרשה מקסים בפני עצמו. הפעולה הזאת והצמח החדש נקראים - ייחור.

אבל רגע! מה הוא ייחור וכיצד עושים זאת?

המשמעות היא לקטוף או לחתוך ענף מצמח בוגר הקרוי צמח אם וממנו ליצור צמח חדש.

שני השלבים הראשונים מדברים על גיזום או שבירה של ענף מהצמח. לאחר מכן יצירת ייחור המוכן לצמיחה מחודשת - הורדת העלים הבוגרים והשארת הקטנים והצעירים כאשר החלק התחתון חתוך בזווית של-45 מעלות.

חיתוך ייחורים מצמח


כאשר בשלב שלישי יש 3 אפשרויות:ֿ

  • לשתול בעציץ קטן - להכניס את הענף עד שהמפרק התחתון נמצא מתחת לאדמה ולכסות היטב. החלק התחתון שבאדמה והמפרק התחתון ששתול יצמיחו שורשים כאשר שאר המפרקים שמחוץ לאדמה יצמיחו עלים חדשים. חשוב לשמור על אדמה לחה ופינה מוצלת ומוגנת.

    שתילת ייחורים באדמה
  • לשים בכלי עם מים - מכניסים את הענף לכלי עם מים עד גובה המפרק התחתון ולאחר שהוא משריש ומתייצב מעבירים אותו לעציץ.
    כאן צמיחת השורשים תהיה מהירה יותר אך ייתכן ובמעבר לעציץ יהיו מעט קשיי הסתגלות שלא תמיד הצמח שורד אותם.
  • לשים ולהשאיר בכלי עם מים - זו הדרך הכי קלה ומהירה לייחור צמחים והיא מומלצת רק בצמחים חזקים ולמי שרוצה לטפח "עציץ" בכלי שקוף עם מים כמו מגוון עציצי הפלאנטר המיוחדים שלנו, כך שרואים את שורשיו.
פלאנטר אגרטל השרשה של אורבן פלאנטר

 

אתם בטח שואלים את עצמכם אילו צמחים מתאימים לתהליך?

חמשת המומלצים שלנו הם:

  1. קולאוס - צמח רב שנתי המאופיין בעליו הצבעוניים והמגוונים. הצבעוניות הנהדרת של הקולאוס מאפשרת ליצור גינה, מרפסת או פינות ירוקות מגוונות כל השנה. הקולאוס הוא צמח חזק ומצויין לייחור והשרשה..

בתקופת ההשרשה הוא צריך צל אבל כשמתחזק ומפתח שורשים ועלים חזקים, יכול להיות ממוקם גם בשמש.

  1. פוטוס - צמח חזק במיוחד ואהוב, מתאים כמעט לכל מקום, מוצל עד חשוך ולכן מצויין לבית. עליו חזקים ויפים המשנים את צבעם לפי כמות החשיפה לאור.  קיטום קצוות ענפים ארוכים יעודד צמיחה צפופה יותר ומאפשר לנו להשריש וליצור ייחורים. הפוטוס מעולה לכלי הפלאנטר שלנו.

    צמח פוטוס בתוך עציץ


  2. מונסטרה - צמח טרופי במקורו, בעל עלים גדולים, מחוררים ומרשימים. זהו צמח רב שנתי וחזק שאוהב אור אבל לא שמש חזקה לכן גם הוא נהדר לגידול בבית. מונסטרה הוא צמח בית מושלם ונפלא לייחור והשרשה.

    צמח מונסטרה


  3. בזיליקום - עשב תבלין רב שנתי שגדל יותר טוב בעונות חמות ובחורף פחות. את שיח הבזיליקום חשוב לגזום בכדי לאפשר לו לצמוח יותר טוב וזוהי הזדמנות מצויינת להפוך את הענפים הגזומים לצמחים חדשים בעזרת השרשה וייחור. עדיף להשריש את הבזיליקום בתקופת האביב, בכלי עם מים ורק לאחר מכן להעבירו לאדמה.
  4. יהודי נודד - צמח חזק מאוד, ירוק עד בעל פרחים קטנים ועלים סגולים או מפוספסים המעניקים צבע ומגוון בגינה או בבית. היהודי הנודד חסכן במים ויכול לגדול בצל או בשמש. צמח מעולה לייחור ומשריש בקלות רק חשוב לשתול אותו בעדינות כי גבעולו שביר מעט.



כמה נפלא לדעת להעשיר בעצמנו את הנוף הפרטי שלנו בעוד צמחייה ולהנות מהתהליך על הדרך, בחרו לכם צמח מתאים, צרפו לו כלי מיוחד והתחילו בתהליך! בהצלחה!

 

 

 

 

 

 

 

 


שתף את הפוסט



← הפוסט הקודם


4 תגובות

  • תודה!

    אסי בתאריך
  • מדהים נעזרתי מאור

    סוניה בתאריך
  • תודה

    דוד בתאריך
  • מעוניין לבצע יחורים בבוגונוויליה.אשמח להנחיות.תודה

    יורם ברק בתאריך

השאר תגובה